tisdag 20 september 2011

Tyska?

Jag sitter och lyssnar på när min man förhör dottern i 
Tyska och undrar varför?
Varför börjar man läsa ett andra språk i 6:an?
Varför är det inte bättre att koncentrera sig och bli stark 
i de ämne som alla lär behöva i vuxenlivet?
Sen inser jag såklart att det är bra att kunna många språk, 
men varför kan det inte vänta tillls man har bestämt 
sig för vad man vill göra här i livet?
Ja ja, inte kan man ju veta om man får jobb i utlandet 20 år senare, 
men frågan är kommer man att komma ihåg språket om 20 år?
Själv läste jag 5 år Tyska, varav 2 år affärstyska. 
Tänk, jag satt och skrev brev, kontrakt och affärsuppgörelser på Tyska.
Vad kommer jag ihåg idag?
Ingenting!
Hade det inte då var bättre att jag koncentrerade mig på tex.
Svenskan, matten och engelskan?
Det är i allafall det jag känner att jag hade haft behov av och önskat.
Dessutom är det ju aldrig för sent att lära sig ett nytt språk, 
så skulle jag nu tex. vilja flytta till Spanien 
är det ju bara att börja läsa Spanska:) 
Ja, det här var mina små funderingar en helt vanlig tisdag.
Hur går era funderingar?

3 kommentarer: