torsdag 15 september 2011

Skollagen

Vi fick nyligen reda på att det ska i och med den nya skollagen 
bli svårare att ta sina barn lediga under terminerna.
Och vi som beställt en resa, snacka om att jag blev nervös!
Samtidigt som jag tänkte att vi har åtminstone valt att ta dem lediga den 
sista veckan innan sommarlovet, då händer det ju inte så mycket.
Snabbt som bara den lämnade vi in ledighetsansökningarna!
Det tog bara en dag sen ringde Julias rektor, 
bara det blir man ju lätt nervös av:)
Han berättade lugnt och sakligt att de nu i och med den nya skollagen
inte lät eleverna vara lediga under terminerna.
Ett av besluten de tagit om ledigheten var att 50 års 
resor gick bra men inte 40 års resor.
Problemet är att när jag fyller 50 är Julia 23 år och 
då tror jag inte att det blir aktuellt att skicka in 
ledighetsansökan till rektorn:))
Alltså bör man i dagsläget vänta med att skaffa barn tills 
man är mellan 35 och 44, för då kan man få med sig 
hela familjen när man fyller jämt:))
Knäppt va, missar barnen mindre för att föräldern fyller 50???
I vilket fall som helst gav han med sig till slut 
med motiveringen att de nog hade varit lite otydliga med 
informationen när det gäller ledighet.
Så nu är vi då 3 av 4 som är klara och kan åka 
iväg på en härlig semester nästa sommar!!
Vi får väl bara hoppas att lillebror också får ledigt, 
han är inte så sugen på att stanna själv hemma 
med mormor och morfar när vi åker iväg:))

4 kommentarer:

  1. Sånt kan jag bli helt vansinnig av! Inte fasen ska väl skolan bestämma när vi ska resa?? Och resandet i sig ger barnen jättemycket! Att lära för livet gör man ju inte bara i skolbänken. Nä, ge ungarna en uppgift som är relaterad till landet man reser till, och önska Bon Voyage, säger jag!

    Hoppas NI får en härlig resa!
    Jag åker nästa måndag... Yaaay!!!
    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. ...och snacka om att resor under loven nu kommer att bli dyra....vi barnfamiljer har ju inte längre något val än att boka då!

    SvaraRadera
  3. Hade jag ingen aning om..... har inte hört den informationen innan. Får kanske reda på det till föräldrarmötet. Ordnade det sig för Julia så ordnar det sig för Hannes också. Det kommer att bli en UNDERBAR härlig semester för er alla fyra!!!! Sen vill jag bara berätta att idag är det fredag :) :) :). Ha det gott!

    // Kram Jane

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att ni fick dom ledigt ändå. Nu blev jag lite nervös vi ska åka i november, så jag får väl också snabba mig att fylla i blankettten då.

    SvaraRadera