måndag 7 november 2011

Funderingar


När man går hemma som jag gör just nu är det väldigt lätt att man funderar, tänker och analyserar alldeles för mycket.
Tur att jag snart ska till jobb igen:)
Vad funderar jag då på??
Jo, relationer.
Hur är det när man är vuxen och man tycker olika, om det är något som man tycker är på tok?
Är det okej att säga till då?
Är det ok att tycka olika utan att säga till?
Om man då tycker olika och vill få ut det ur systemet får man säga det precis som man vill även om man kränker och sårar den andra?
Vad har man för skyldigheter/rättigheter i en relation, får man göra som man vill?

Inte lätta frågor det här, när man är arg, ledsen och sårad kan det komma ut mycket dumt och där tror jag att jag pratar för alla, men är det alla som kan be om ursäkt för det man sagt och gjort?
Är det inte det vi lär våra barn från allra första början?
Varför är då vi vuxna så dåliga på att göra det??

Där är också den stora skillnaden på barn och vuxna.
Barn tycker olika, blir osams men blir snabbt vänner igen:)
Vuxna sopar under mattan och låtsas att inget har hänt, samtidigt som alla går och mår dåligt:(

Men någonting jag har lärt mig under mina snart 40 år är att man kan aldrig ändra på någon annan eller dess uppfattning.
Däremot har man all möjlighet att ändra på sig själv och sin egen uppfattning!!

Inga dåliga funderingar så här på måndagsförmiddagen, som sagt tur jag snart ska tillbaka till jobb!!

1 kommentar:

  1. Ååhhhh Helena, Helena, nu e det nog dags att skynda sig tillbaka till jobb......Du kan inte gå hemma o fundera så här mycket=)

    Min tanke e så här:
    Alla tycker och tänker olika, och man behöver inte säga till VARJE gång man tycker olika, utan acceptera att vi e olika. Det kan ju bli jobbigt om en person alltid ska försöka hävda sin sak....
    Hhhhmmmm detta var ju inte så lätt?
    Nä, ja överlåter det till dig o fundera.....
    Berätta vad du kom fram till bara, när du kommer tillbaka till jobb=)
    Kramar!!!

    SvaraRadera