tisdag 15 februari 2011

Polisen...


...var och informerade på föräldrarmötet vi var på ikväll.
Först blir jag lite förfärad när han börjar prata om tobak, sprit och droger.
Att det är nu helvetet börjar (som han uttryckte sig)
efter det att våra barn fyllt 12 år.
HJÄLP!! 
Hur har det här gott till, de var ju precis jätte små.
Men sen får jag sansa tankarna lite, det behöver ju inte bli ett helvete.
För den snälle polisen upplyste oss då om att våra fina små barn har
faktiskt har en god chans att bli fina vuxna bara vi som
föräldrar uppfostrar rätt, ja man kan ju bli nervös för mindre.

Sen fortsatte han prata och jag blev lugnare och lugnare.
Det han stod där framme och sa det är ju faktiskt
så vi tycker, resonerar och agerar.
Vi får väl bara hoppas att vi klarar av uppgiften att bli tonårsföräldrar,
för han sa att åren mellan 12 och 17 det är där vi lägger grunden
för hur våra barn ska klara sig som vuxna.

Så med lite tyngda axlar och många tankar säger jag nu god natt
och tröstar mig med att jag känner många fina ungdommar
som varken röker, dricker sprit eller knarkar.
Så lite hopp finns där allt:))

2 kommentarer:

  1. Ja det är inte klokt vad tiden går fort Helena! Härom fredagen skulle vi se Pirates of the Caribbean hela familjen. Då säger Terese:
    - Men jag ska vara med Kira!!!
    - Okej svarar jag, Kira kan väl se den med oss!!
    Men Terese kommer hem utan Kira och jag undrar varför och får till svar:
    - Det är så mysigt när vi är bara familjen!
    Det blir man glad av att höra från en snart 14-åring!

    SvaraRadera
  2. ja, det är då man känner att man gjort någonting rätt när barnen/ungdomarna vill umgås med oss:)

    SvaraRadera