måndag 17 oktober 2011

Cykelhjälm eller inte???


Hur ska man göra?
Jag tycker att man ska ha hjälm tills man är 15 både för att man ska vara rädd om sig och för att det är lag på det. 
Det här är också vad vi säger till våra barn. 
Julia som är 12 år och går i 6:an på högstadiet har nu börjat protestera. 
De andra behöver inte ha hjälm säger hon och jag tänkte jo det behöver de säkert det är bara som de säger. Men nu har jag iakttagit hennes klasskamrater och jämnåriga när de cyklar till skolan på morgonen (går nämligen ut med hunden då).
De har inte hjälm på sig eller med sig i heller för den delen. Har till och med sett någon som har hjälm men inte knäpper den och det är ju nästan ännu värre.

Vad säger deras föräldrar, att de inte behöver ha hjälm fast det är lag på det. 
Jag skulle också vilja säga så för att slippa allt gnäll och bråk om det. 
Men ska jag också säga att det är okej att dricka sprit, köra bil eller ha sex vid 12 år ålder?
Där är ju en lag och åldersgräns på det också.

Nu vet jag att Julia tar av sig hjälmen när inte jag ser.
Hon är ju som de andra tjejerna, hon vill inte i heller ha hjälm.
Dessutom är hon är så rädd för att bli retad, vilket ju inte är klokt att bli retad för att man gör rätt.
Hur ska jag klara av att stå fast vid min tanke och övertygelse om att lära barnen att göra det som är rätt och i det här fallet faktiskt lag. 
Om jag ger med mig, ger jag då signaler till dem att lagar och bestämmelser inte är så noga att följa. 
För mig hade det ju varit en dröm om alla under 15 år hade använt hjälm eller om lagen bara gällt barn under 12 år, för hjälm verkar vara obefinnbart på 13-och 14-åringarna. 
Hur ska jag klara det här i 2 år till?

Det konstiga med detta är att det bara verkar gälla tjejerna,. Varje morgon ser jag ett gäng killar från 6:an och de använder hjälm. När jag frågar Julia hur det kan komma sig säger hon att eftersom alla använder hjälm blir ingen retad, ja och där har vi det:))

Snälla hjälp mig!
Hur gör ni?
Skriv gärna en rad antingen här eller på facebook.
Jag behöver tips, råd och idéer om hur jag ska hantera det hela.

5 kommentarer:

  1. Rent spontant så säger ja HJÄLM på....Men sen vet ja inte hur ja kommer att reagera när mina barn kommer i den sitsen.....Så tyvärr mitt råd blir totalt fiasko... =)
    Sorry

    SvaraRadera
  2. Stå på dig!! Hjälm= cykel. ,, ingen hjälm= ingen cykel

    SvaraRadera
  3. Självklart ska du stå på dig. Försök förklara att du är rädd om henne och att det är för hennes eget bästa som cykelhjälmen ska vara på.
    Min egen dotter började protestera mot att bära cykelhjälm när hon var 13. Då tog jag ut henne på flera cykelturer där hjälmen skulle vara påknäppt. På så sätt får hon vänja sig igen att cykling med hjälm hör ihop. Självklart använder jag själv cykelhjälm.

    mamma Karin

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig, det är skit svårt! Än så länge har inte min Julia sagt något och hennes kompisar har hjälm. Men det ÄR skillnad när man kommer upp till högstadiet. Din Julia går visserligen bara i 6:an och jag tror att om hon hade gått kvar på roslätt så hade du inte haft något problem. Men nu gör hon inte det, utan hon går med 7:or 8:or och dessutom stora 9:or. Även om fler och fler använder hjälm så är det inte "coolt" att ha hjälm, eller hur?!
    Kristoffer slutade att ha hjälm i 7:an. Då gick han i 6:an på kyrk. Men jag kommer så väl ihåg när han gick på högstadiet och POLISEN ringde hem och stod då med Kristoffer som cyklade utan hjälm och frågade om det verkligen var sant att han inte behövde hjälm när det var lag på det!! Det var inte så speciellt trevlig samtal och oehört pinsamt!!!
    Kommer du fram till något så let me know...för jag är snart där igen känner jag!
    //Cecilia

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att det ska konflikter om detta. Lagen bör rivas uppå.Med tanke på att alltfler barn får övervikt och tidiga välfärdssjukdomar är det av största vikt att de rör sig så mycket som möjligt. Att cykla är ett naturligt beteende och hjälm är inte alltid nödvändigt. Att hindra någon att röra sig är fel. Bättre cykla utan hjälm än inte cykla alls. All den tid ni lägger ner på att tjata om hjälm hade ni kunnat lägga på att undervisa i konsten att cykla säkert.

    SvaraRadera