fredag 16 mars 2012

Dagarna som gått...

...har fått mig att fundera.
Första funderingen var 
-Ska jag egentligen skriva om det som hänt mig här?

Men det är ju Min blogg om Mitt liv.... Mitt i livet....

Det kan också vara nyttigt för oss alla att stanna upp och tänka lite.
Om sig själv, om andra, sina val och vad som betyder något.

Kryptiskt ,jag ja vet men så här är det.

Igår morse gick jag till jobb precis som vanligt och mådde hur bra som helst.
Satte mig vid datorn och gjorde schema, när klockan var ca 8,50 fick jag ont i huvudet, 
rejält ont på vänster sida. Jag har inte så ofta ont i huvudet men förstod snabbt att 
denna var ordentlig och det var nog best att jag gick ner för att ta en pilla.
Väl där nere märkte jag att jag hade lite svårt att fokusera på vad mina arbetskamrater sa,
tänkte att det går snart över så jag gick upp igen och satte mig vid matbordet.
När jag sen skulle skicka frukosten till barnen tappade jag både namn och 
vad flingorna hette och min arbetskamrat frågade om jag mådde mådde bra?
Nej, det är nog bäst jag går ner sa jag och min arbetskamrat Sarah
kom för att sätta sig på min plats.  
Då svimmade jag, men som tur var hann hon fånga mig.
Sen var jag nog mest konstig där ett tag och det kändes hela tiden 
som om vänster öga inte riktigt ville hänga med.

Efter mycket om och men körde en annan arbetskamrat, Maria mig till vårdcentralen.
Och jag kan lova att det var jag som stod för alla om och men.
Men som tur är har jag underbara arbetskamrater som visste vad som behövde göras.
Sen från vc:en blev det ambulans till Lunds lasarett.
Och hela tiden var Maria med mig och fick stå ut med knäppa mig 
och allt stickande och provtagande.
På akutintaget mötte Jocke upp och Maria kunde åka till jobb igen.
Tack Maria<3    

                    Det blev alla formers av röntgen skikt, magnet, kontrast och ett ont ryggprov.                      Och under observation hela natten.
Jag har under det här dygnet hunnit tänka en hel del.
Jag är lyckligt lottad att jag jobbar på ett arbete där de bryr sig så mycket om mig.
Jag är också lyckligt lottad att det inte visade sig vara en hjärnblödning eller propp.
Men många...om...tankar hann ändå komma.
 När jag såg mig omkring där på Stroke-avdelningen i Lund fick jag ändå ett sådant lugn i kroppen.
Vilket ställe och vilken underbar personal.
De tar verkligen både patienserna och sitt arbete på fullaste allvar.
Bättre att vara säker på att det inte är något, än osäker sa de.

 Jag pratade med en man i min ålder som hade så sent som i lördags fått fyra stycken små strokes.
Han berättade om sina tre barn där hemma, i åldrarna 3 - 8.

Sonen hade sagt för inte så längesedan.
Pappa jag vet hur vår familj är:
Storasyster är den snälla.
Jag är den kloka.
Och du är pappan som aldrig hämtar mig på dagis.

Ni kan förstå att han börjat tänka på hur hans liv ska se ut när han blivit frisk.
Mindre jobb, ta hand om sig själv och vara med sina barn och sin familj.

Det är bara synd att det ska behöva hända något så drastiskt innan man gör de självklara valen.

Men det är viktigt!!!
Inte röka, hålla vikten och inte stressa!!!!!!
Njut av livet med nära och kära!!!

Vad var det jag fick då??
Ja, det vet de inte riktigt, men de vet vad jag inte fick och i detta fallet är det viktigare.
Kanske var det ett kraftigt migränanfall, men eftersom alla symtom pekade på 
en stroke var det bra att de kollade upp mig.
På köpet fick jag ju en riktig service och jag är nu fullt körbar några år till:)))
(Till och med levern så bra ut) 

Nu mår jag mycket bättre och är sååå glad för att jag är hemma igen.
Så nu ska jag mysa och njuta av denna helgen 
så mycket jag bara kan!!

Och återigen tacka mina underbara arbetskamrater!!!











14 kommentarer:

  1. Nu skrämde du mig och jag fick allt en tår i ögat. Så skönt att det inte var något allvarligt. Det kan gå så fort, du mådde ju utmärkt när vi träffades i onsdags. Kram på dig , ta hand om dig och din familj <3 / Susanne

    SvaraRadera
  2. Finaste Helena <3 Så skönt att det inte var något allvarligt... Njut av helgen Kramar i massor <3

    SvaraRadera
  3. Så otäckt Helena....men så skönt att det är bra igen!! Ja man ska verkligen njuta av livet, det kan förändras fort! Ta hand om dig och din familj! Ha en underbar helg!! Kram <3 Camilla

    SvaraRadera
  4. Helena ibland har man tur. Ta hand om turen. Krama och säg att du älskar dina nära och kära även om de inte alltid säger samma sak tillbaka. Njut.

    SvaraRadera
  5. Oh, fyy vad jobbigt!
    Skönt att du mår bättre, och du har helt rätt vad det gäller prioriteringar.
    Ha en skön helg nu.
    KRAM!

    SvaraRadera
  6. Kram till dig Helena! Och njut nu av helgen och sköt om dig! Kram <3 Malin

    SvaraRadera
  7. Så otroligt skönt att kunna andas ut igen och att det inte var något av det vi alla gick och var rädda för.
    Var nu rädd om dig och ha en lugn och skön helg.
    För vad är det vi har så bråttom till???
    Stor kram //Monica

    SvaraRadera
  8. men gu, va hemskt, sicken tur att du e ok!!

    många kramar till dej från mej <3<3

    SvaraRadera
  9. Härlig fina Helena, vilken tur att det inte var något allvarligt. Jag är så glad att du är hemma igen och att det gick bra. Ta nu riktigt hand om dig i helgen och vila ordentligt. Kram och ta det lungt och stilla.

    Bamse kram från ex arbetskamraten

    SvaraRadera
  10. Tänk hur allting bara kan bli helt upp och ner på en liten sekund...vi blev så oroliga för dig och din familjs skull! Jag är så glad att du mår bra igen! Massa Styrkekramar Nettie

    SvaraRadera
  11. Vilken tur Helena att du mår bra igen. Många kramar till dig och din familj. Ta vara på varje dag!!!!
    Kram från Jessica i Trellehulla

    SvaraRadera
  12. Men herregud!!Ja allt kan verkligen ändras på några sekunder,fick själv åka ambulans för 5 år sedan,dom trodde att jag fått en hjärtinfarkt,fy för vad man var rädd innan man fick reda på var det var,det var inte det,men vad det gick många tankar i huvudet i ambulansen o på sjukhuset.Hoppas du mår bättre nu,Kram till dig//Från Camilla Nilsson

    SvaraRadera
  13. Krya på dig Helena, sån tur att allt gick bra !! Ha det nu bäst, hälsa familjen och så ses vi väl i sommar uppe i Skummeslöv (lovar att det är din tur i bilen men då kanske ni tjejer få ta en tur och jag o Jocke drar en bärs ute i trädgården ...*L*.. ) !!

    SvaraRadera