måndag 14 mars 2011

Förväntningar & lite tankar

Jag har varit på företagshälsovården och gjort 
en hälsoundersökning idag.
Lite bättre kondition kunde jag ju klart haft men i det stora hela
gick det bra och jag kom ut med en OK stämpel på rumpan:))


Det konstiga är att jag hade nog hade lite andra förväntningar 
av den här undersökningen än vad det blev av det hela.
Jag fick cykla samtidigt som pulsen togs, blodsocker 
och blodtryck kollades.
Vi pratade om min arbetssituation och om matvanor, alkoholvanor, 
stress osv. Vilket så klart är jätte bra.
Men av någon konstig anledning hade jag förväntat mig att den här 
stackars damen skulle kunna fixa mina problem
(ja, jag hör nu hur dumt det låter).
Att hon skulle skulle bota min trötthet, ta bort alla mina eksem 
och hjälpa mig med min inre stress.

 Råden:
  • Motionera mera så blir du piggare
  • Sök alternativa metoder för att ta bort eksemen
  • Gör allt lagom, man behöver inte göra allt till hundra procent.
Min tanke blev, ska jag fixa till allt detta själv?
Av bara tanken blev jag trött, stressad och eksemen 
blommade ut av ren förskräckelse.
Men naturligtvis är det ju så det fungerar oavsett mina förväntningar:)

I samma sekund som jag skrivit inlägget klart kallar 
mannen och barnen på mig.
De tittar på Youtube, på filmer från tsunamin i Japan.


Inget jag inte sett redan innan i helgen, men jag slås igen av 
hur förfärligt det här är.
Barnen börjar fråga oss om hur vi hade känt och reagerat om 
de hade omkommit i en tsunami och vi överlevt.
Ett tungt men nödvändigt samtal, det är många tankar som väcks till liv
när det händer en sån stor katastrof i världen.

När jag sen landade här vid datorn igen och läste mitt inlägg kändes 
det helt plötsligt löjligt att klaga över trötthet, eksem och stress
när människor på andra sidan jordklotet har mist allt.
Men jag lät ändå inlägget vara kvar för det är väl så här människan fungerar.
Man lever här och nu och det är det som är verklighet för mig 
just nu som gäller, samtidigt som empati och förståelse 
naturligtvis finns för de som har det svårt.

Jag tänder ett ljus för dem som har det svårt, gör gärna detsamma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar