tisdag 18 januari 2011

Var går gränsen??

På hur många frukter man kan äta om dagen?
Vi försöker hålla på att man ska äta godis på fredagar och lördagar för att
det inte är så nyttigt.
När barnen varit sugna på något har vi sagt -Ta en frukt!
För frukt, det är ju nyttigt så det kan man väl äta hur mycket som helst av, eller?
Våra barn älskar frukt och det är ju bra, men om man efter 4-5 frukter kommer och ber
om ännu en frukt är det så nyttigt då?
Det finns ju socker i frukt också. Det har nu blivit så att vi säger nej när barnen kommer
och ber om frukt för mycket.
Hannes kommentar har då blivit -Men frukt är ju nyttigt!!
Ja, det känns konstigt men det kan ju inte vara bra, dessutom är frukten ju rätt så dyr och då behöver man ju inte äta på tvären!
Frågan är vad ska vi säga nu?
-Ta ett glas vatten, men hur kul är det?

Sen fick jag en liten utmaning av Monica (min arbetskamrat) på hennes
blogg "Vilda tankar".
Hur ser det ut, där vi sitter och bloggar?
Så här ser det ut hemma hos mig, jag sitter i tv-rummet vid vår stationära dator.
Här hemma är det bara barnen som har laptop, fast ibland får jag låna!

3 kommentarer:

  1. Vi brukar inflika med grönsaker, typ gurka och morot? Kanske det kan funka hos er?

    SvaraRadera
  2. Tjusigt värre!
    Skulle precis säga som Englawind: "ta en morot", det är ÄNNU nyttigare!!!
    Stiljgt fruktfat också!
    Kram

    SvaraRadera
  3. ja, frukt innehåller MYCKET socker, speciellt clemetiner o äpple o banan. Citron eller grapefrukt e inte lika söta....men som övriga skriver, grönsaker e ju nyttigt o det kan de äta på tvärren :-)

    SvaraRadera