söndag 22 februari 2015

Att leva som vi lär


Gör vi det?
Det är inte lätt att vara föräldrar och vi vill ju att våra barn och ungdomar ska bli de bästa. Vi pratar, berättar och ibland skäller på dem för det de gör och inte gör.

Tex.
Ljug inte.
Svär inte.
Ät mat först, godis sen.
Man ska inte dricka för mycket.
Gör inget olagligt.
Skjut inte upp något till morgondagen, gör det nu!

Det finns massor som vi försöker tuta i våra barn. Och det är ju rätt och sant, men hur gör vi själva?

Tror nog att vi alla har fallit på de punkterna iallafall. Nja, kanske gör ni inget olagligt, tänker ni nog. Det gör ni säkert. Jag kör tex för fort ibland, och det är högst olagligt, vilket dottern som nu övningskör är vänlig att upplysa mig om.
Alltså skärpning där.

Jag är också en mästare på att säga till mina ungdomar. Gör det nu, skjut inte upp det. Det blir bara värre och jobbigare. Jag blir riktigt irriterad när de inte packar upp eller städar, när det ska göras.

Men så nu sitter jag här denna söndag med kaffekoppen i min hand och ångrar så, att jag inte städade i fredags som jag egentligen tänkt. Varför sköt jag upp det? Idag är jag ju inte alls sugen på att städa.
Hm, alltså har jag rätt i att man ska göra det direkt och inte skjuta upp det.

Varför lever jag inte som jag lär:/

Antagligen för att jag inte är perfekt , utan helt mänsklig.
Och det är ju inte fy skam det heller:))

Så sätt fart Helena!!!!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar